MAASTOPYÖRÄILY

Kauhajoen Karhu tunnetaan paremmin aktiivisena ja menestyneenä seurana maantiepyöräilystä. Nyt olemme kokoamassa yhteen maastopyöräilystä kiinnostuneita harrastajia yhteislenkkien muodossa. Maastopyöräily sopii yhtä hyvin naisille kuin miehille kuntoilu-, harrastus- ja kilpailulajiksi. Kaikki kohtuullisen kunnon omaavat 15–16-vuotiaista alkaen ovat tervetulleita lenkeille. Alle 18-vuotiaat tarvitsevat osallistuakseen huoltajan suostumuksen. Lenkin pituus pyritään pitämään ajallisesti noin kahden-kolmen tunnin mittaisena. Tarpeen vaatiessa porukka jaetaan kunto-, ja vauhtiryhmiin. Mahdolliset ongelmatilanteet pyritään hoitamaan yhteistuumin, eikä ketään jätetä yksin maastoon. Yhteislenkin alkamispaikasta ja ajankohdasta informoidaan tällä sivulla.

Lenkeillä ajetaan alustaltaan vaihtelevia reittejä, joten maastoajoon soveltuva maastopyörä on tarpeen. Pyörälle on syytä tehdä säännöllisesti kuntotarkastus, etenkin vaihteiden ja jarrujen toimintaan tulee kiinnittää huomiota. Yhteislenkeillä pyöräilykypärä on pakollinen ja muita hyväksi havaittuja varusteita ovat mm. pyöräilyhousut, ajolasit ja lukkopolkimet. Lenkkien tauoilla voit keskustella ja vaihtaa ajatuksia varusteiden toimivuudesta.

Seura ei ole vakuuttanut yhteislenkeille osallistuvia, joten huolehdithan vakuutusturvastasi! Yhteislenkeillä ajetaan liikennesääntöjä noudattaen ja hyviä tapoja kunnioittaen, jokainen vastaa itse tekemisistään.  Jos mahdollista, ota mukaan EA-tarvikkeita (laastaria, ensiside, henkilökohtaiset lääkkeet). Muistathan varata mukaan riittävästi juotavaa ja ehjän sisärenkaan rengasrikon varalle.

Pyöräilyjaosto vasta aloittelee toimintaa maastopyöräilyn parissa, joten nyt kartoitetaan tulevan toiminnan suuntaa ja laajuutta. Tulevaisuudessa pyritään löytämään aktiivisia toimijoita juniori- ja nuorisotoimintaan. Useimmat pyöräilevät maastossa kuntoillakseen ja jotkut ovat asettaneet tavoitteekseen esim. jonkin kuntotapahtuman tai kilpailun. Yhteislenkeillä opit tuntemaan alueen polut ja tiet, sekä löydät ehkä sopivaa seuraa omille harjoituslenkeillesi. Maastopyöräily sopii myös kesäajan harjoitteeksi usealle talviselle lajille ja kuntoharjoitteeksi monelle kesäiselle.

Tervetuloa mukaan luomaan suuntaviivoja tulevien vuosien toiminnalle!

Maastopyörälenkit on tältä kaudelta loppuneet.

Tervetuloa ensikaudella uudelleen maastopyöräilyn pariin.